Напиши нова тема Отговори на тема  [ 1 мнение ] 
Чалъм за заклинен фрайлауф на Вартбург 
Автор Съобщение
Научи се как се сипва масло
Аватар

Регистриран на: Вторник, 19.05.2015 г. 18:14 ч.
Мнения: 42
Местоположение: Стара Загора
Automobile: Wartburg 353W,1986
Мнение Чалъм за заклинен фрайлауф на Вартбург
На Александер Кьолле,с дълбоко уважение

Фрайлауфът или ,,приспособлението за свободен ход,, ,наричан често и от мнозина ,,фрайлайф,, , ,,фрийлайф,, , ,,фраулау,, и прочее дивотии, е механизъм-емблематичен за източногерманските автомобили, особено за Вартбург, разбира се - копиран от родителя на Запaд - DKW.
Било ми е любопитно защо при Трабант фрайлауфът се задейства само на 4-та предавка и след доста чудене мисля, че знам логичния отговор.Впрочем, тази е и едната от двете причини за много по-късия доремонтен пробег на коляновия вал на Трабант в сравнение с този на Вартбург.
Както и да е.
Фрайлауфът на Вартбург се състои от дванадесетостен(7), съответен брой (12 бр.)ролки(10) и кафез(9), в който те се подреждат в 12 легла.Всичко това е нанизано на първичния вал на скоростната кутия, като дванадесетостена е обездвижен спрямо вала с шпонка(4).
Прикачени файлове:
s_447.gif
s_447.gif [ 32.9 KiB | Прегледано 9777 пъти ]
С времето и възрастта на колата, респ.на фрайлауфа и в зависимост от неговата по-грамотна или по-неграмотна употреба, в зависимост от качествата на използваното трансмисионно масло се стига до положение, при което ролките са си вкопали по-плитки или по-дълбоки легла в стените на дванадесетостена и механизмът понякога не сработва както се очаква.
Има два възможни функционални проблема, свързани с този прост и ефикасен механизъм - 1.отказът да работи бидейки включен и 2.отказът му въобще да бъде включен.
1.Отказ да сработи при включено положение.
Особено обичаен е този отказ при студено все още масло през зимата-на първото или второто кръстовище от дома, след отпускане на съединителя при включена 1-ва предавка колата не потегля и си стои на място.Всякакво форсиране на двигателя (,,за да не се излагаме пред чужденците,,) и вдигане на пушилка в зимната мъгла е напълно безполезно.Вместо да се озъртаме гузно на кръстовището и да мислим колко глупаво изглеждаме, бръмчейки като сърдит бръмбар и колко народ ни псува в този зимен сутрешен час или а)изключваме от скорост, отпускаме ,,газта,, и изчакваме 5-6 секунди, след което едно леко ,,тупване,, отпред и долу ни уведомява, че всичко вече е наред или b)посредством лостчето под кормилната колона изключваме механизма за свободен ход и потегляме нормално, давайки си вид, че нищо необичайно не се е случило ( което за Вартбург си е самата истина ) като след малко пак го включваме издърпвайки и застопорявайки лостчето под кормиланата колона при натиснат педал на съединителя.
Описаното дотук и познато на всички собственици на Вартбург е залепването на фрайлауфа, дължащо се на гъстото и сгъстено допълнително от зимния студ трансмисионно масло.
2.Отказ да бъде включен след изключване.
Много по-рядко, но и много ,,по-загадъчно,, е когато, след като веднъж е бил отпуснат (т.е.изключен) чрез жилото си, фрайлауфът не може да бъде включен отново, незвисимо студено ли е трансмисионното масло, загрято ли с продължително каране или не.Всякакво чрезмерно опъване на жилото на фрайлауфа не води до никакъв резултат освен до евентуалното му скъсванепри по-енергично и твърде настойчиво теглене на лостчето му .
Това е и въпросното ,,заклинване,, на фрайлауфа, което е и предмет на тази ми забележка тук.
Напролет, на срещата в Дряновския манастир, с удоволствие оправих такъв ,,заклинен,, фрайлауф на един червен софийски Вартбург (он си знае кой е) за около 2-3 минути без въобще да отварям капака на колата, което остана напълно непонятно както за собственика на Вартбурга, така и за останалите присъстващи.Това е и поводът да напиша настоящото разяснение.Въпросният червен софийски Варбург е каран със заклинен фрайлауф няколко години и няколко хиляди километра.Оставям на собственика му да изчисли какъв преразход на гориво е инкасирал през това време поради липсата на това икономисващо гориво устройство-особено в градски условия, както и на колко допълнително износване е бил подложен двигателя поради неработещото устройство-особено при по-продължителни спускания на недостатъчно висока предавка...
Заклинването на фрайлауфа също както и залепването му се дължи на вкопаните в стените на дванадесетостена каналчета от въртящите се ролки,в частност-при тяхното рязко (а понякога и с удар) спиране в съответните стени на дванадесетостена.Такива вкопани каналчета са налични при всеки работил фрайлауф, но когато са по-плитки се случва ,,залепване,, а когато станат по-дълбоки се случва и заклинването.
,,Отклинването,, на фрайлауфа никак не е сложно, но остава крайно неразбрано  от наблюдаващите този чалъм отстрани.Няма нужда от каквито и да е физически усилия, разглобявания, човъркания, отвертки, гаечни ключове, споменаване на неволята и на роднини по женска линия, отваряне и затваряне на капаци и пр., колата върши всичко сама, можете да си пуснете радиото за морална поддръжка.
И така...
Фрайлауфът е заклинен, жилото му е отпуснато, лостчето под кормилната колона е ,,напред,, , фрайлауфът е изключен.
Намирате някое бордюрче на улицата или на някоя квартална градинка-съвсем стандартно бордюрче с височина 10-15 см.Спирате колата срещу него, включвате 1-ва предавка и леко я засилвате към бордюра с такава скорост, че тя да не го прескочи, а да се спре в него и поради еластичността на гумите леко да отскочи назад.Щом колата е вече засилена, пускате педала на газта и я оствяте да се търкаля с набраната инерция.Когато предните колела наближат бордюра на 1-2 м, започвате с умерено усилие да опъвате лостчето на фрайлауфа под кормилната колона назад и към себе си и придържате с този опън докато колелата ударят бордюра (без да го преминават).Ако това ,,чукване,, не е било достатъчно да ,,отклини,, фрайлауфа, давате назад на 5 метра и повтаряте отново.Колкото по-дълго е карана колата със заклинен фрайлауф, толкова по-здраво е заклинването, но гарантирам, че на третото-четвърто такова ,,лашване,, в бордюра и в момента на удара на колелата в него, жилотото, което до този момент сте опъвали назад изведнъж рязко се отпуска и лостчето прибира в крайно задно положение.Можете да го застопорите, фрайлауфът е ,,отклинен,, , честито, засилете радиото на ,,макс,, и запалете цигарата на облекчението !
И една забележка-постарайте се и двете колела едновременно да се удрят в бордюра, тоест съблюдавайте перпендикулярност на колата спрямо него.
Заради едната естетика,де....
Е, и за да не се излагаме пред чужденците.

_________________
Парадоксът често е бил повод да се прави изкуство.
А в ГДР са направили автомобили....


Петък, 11.09.2015 г. 09:16 ч.
Профил
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 1 мнение ] 


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения
Вие не можете да прикачвате файл

Търсене:
Иди на:  
cron
Цени на горивата от www.lukoil.bg:

Powered by phpBB © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forum/DivisionCore.
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов